Váltott gondoskodás szabályozása, előnyei és hátrányai

Szabályozás:

Ptk. korábban nem rendelkezett arról a lehetőségről, hogy a szülők váltva gondozzák-neveljék a gyermeküket (váltott gondoskodás), de ennek a megoldásnak az alkalmazhatóságát nem is zárta ki.

A 2021. évi CXXII. törvény azonban 2022. január 1-jei hatállyal jelentős változtatást léptetett életbe annak kifejezett rögzítésével, hogy a szülők a közös szülői felügyeletet akként is gyakorolhatják, hogy felváltva, azonos időtartamban jogosultak és kötelesek a gyermek nevelésére és gondozására. a szülők kötelesek a gyermek lakóhelyének a rögzítésére,hogy kettőjük közül melyikük lakóhelye szolgál a gyermek lakóhelyéül. A Ptk. kifejezetten az azonos időtartamú váltást nevesíti, nem tér ki arra a lehetőségre, amikor eltérő napok (időtartam) szerint valósulnak meg a váltások.

Jelentősége van a megállapodás jóváhagyása során természetesen annak is, hogy milyen életkorú, fizikai és mentális egészségi állapotú gyermekről van szó, miként gondoskodnak a szülők a testvérekről, s annak is, hogy miként képzelik el a váltott gondoskodás megvalósítását a mindennapok szintjén.

Lehet jól válni: nem maga a válás az, amivel krízishelyzetbe taszítjuk a gyermeket, és örök életére traumatizáljuk. Válás kapcsán akkor beszélünk stabilitásról, ha a kötődési személyek megmaradnak (nem a tárgyak), azaz mindkét szülő aktívan benne maradhat a gyermek életében. Svédországi Bergström-kutatás szerint (140zer vizsgált gyermek alapján) mentálisan a házasságban nevelkedő gyermekek után a váltott gondoskodásban élő a legstabilabbak.

Váltott gondoskodás jó, de nem minden áron!

Mire figyeljünk? Mi szükséges a váltott gondoskodáshoz?

  • Érdemes igazodniuk a gyerek korábbi élettapasztalatához (ha lehet ne kelljen feladnia megszokott tevékenységet, társaságot)
  • Türelem: mindenkinek meg kell szoknia az új helyzetet (kezdeti nehézségekkel számolni kell. Minden új helyzet megszokása nehézkes)
  • Folyamatosan figyelni kell a gyerekek jelzéseit, tüneteit. (Nem mindegyik gyermeknek jó – személyiség, egyéni paraméterek pl. autizmus, adhd stb. nagyon fontos)
  • Hasonló nevelési elvek mentén működtethető (pl. egyik helyen vegetáriánus étrend, másik helyen húst-hússal – nehezítő tényező)
  • Alapja: a normális szülőtársi magatartás, azaz félretesszük a sérelmeinket, és a gyerek érdekében szorosan együttműködve, egymást tisztelve neveljük a gyermeket (nem szidjuk a másik szülőt a gyermeknek)
  • életkörülményeik is megfelelők ehhez (Nem, a munkásszálló nem alkalmas. A közös szoba nem kizáró ok-főleg kis gyermeknél)
  • közel laknak egymáshoz (Nem, Nyíregyháza – Szombathely viszonylatban nem ajánlatos)
  • Fontosak az anyai és az apai kompetenciák

Egy otthon vagy két otthon?

Az emberi kapcsolat vesztesége sokkal nagyobb kárt okoz benne, mint az, hogy kettő otthona van.

Előnyei:

  • Nem érzi úgy a gyermek, hogy egyik szülő elhagyta
  • Nem kell választania a szülei között
  • Mindkét szülő jelenlétével nagyobb az esély a gyermek érzelmi stabilitásának biztosítására: mindkét szülőnek esélye van egyforma kötődési szálat fenntartani a gyerekkel
  • Egyenrangúságot biztosít a szülőknek akkor is, ha nagy az ellentét közöttük
  • 6 év felett: nagyobb lesz a gyermek alkalmazkodóképessége, rugalmassága
  • Nincs elhúzódó per és az anyagi veszteség kisebb
  • Anyagi teher jobban megoszlik
  • Szülők önmaguk is kiegyensúlyozottabbak lehetnek, mert több az én idő, s ha egy szülő jól van, a gyermek is jól.

Hátrányai:

  • Szülők közötti konfliktus esetén: ha a gyerekkel üzengetnek, az lecsapódik rajta; a lojalitási konfliktus is kialakulhat.
  • Szülői együttműködés hiánya: negatív minta, „zűrzavar”, állandó feszültség.
  • Szülői befolyásolás a döntésre (kit szeret jobban?) döntés felelősségének áthelyezése szorongáshoz vezethet
  • Ha a szülői nevelési elvek között nagy a különbség, a gyermek összezavarodhat, de előbb-utóbb megszokják a gyermekek. Ha ebből adódóan feszültség van a szülők között: feszültség lesz a gyermekben is.
  • Kisebb korban rövidebb etapok váltakozása (gyermek ’rángatásakor’) nagyobb alkalmazkodási képességet kíván, ami fárasztóbb lehet a gyermek számára